Let op: onderstaande statuten zijn ingestemd door de ALV, maar nog niet gedeponeerd bij de notaris. Voor de laatst gedeponeerde statuten, klik hier.
Artikel 1: Begripsbepalingen
1.1 Verwijzingen naar artikelen zijn verwijzingen naar artikelen van deze statuten, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven. In dit document wordt naar alle personen verwezen met de persoonlijke voornaamwoorden: die/hen/hun.
1.2 In deze statuten en in krachtens deze statuten eventueel vast te stellen reglementen wordt verstaan onder:
- Vereniging
- Orgaan
- Bestuur
- Commissie
- Jaarrekening
- Algemene ledenvergadering
- Stemcommissie
- Kascontrolecommissie
- Raad van Advies
- Boekjaar
- Schriftelijk
- Gekwalificeerde meerderheid
- Algemene meerderheid
- Aanvullende reglementen
- Huishoudelijk reglement
- Ledenadministratie
Studentenvereniging ViaKunst, zoals gedefinieerd in artikel 2, waarvan de interne organisatie wordt beheerst door deze statuten.
Groep van natuurlijke personen, die als onderdeel van of namens de vereniging opereert.
Een orgaan dat verantwoordelijk is voor het dagelijks bestuur van de vereniging, zoals beschreven in artikel 10.
Een orgaan dat ondersteunende taken uitvoert binnen de vereniging namens een ander orgaan, zoals beschreven in artikel 12.
Verslag waarin de financiële huishouding van een boekjaar wordt behandeld, zoals gedefinieerd in artikel 5.3.
Een orgaan binnen de vereniging, bestaande uit alle leden, zoals gedefinieerd in artikel 9. Mag tevens afgekort worden door middel van ‘ALV’.
Een commissie die namens de algemene ledenvergadering oordeel velt over stemmingen gedurende een algemene ledenvergadering, zoals gedefinieerd in artikel 9.5.
Een commissie die de financiële staat van de vereniging controleert namens de algemene ledenvergadering, zoals gedefinieerd in artikel 11.
Een orgaan binnen de vereniging, zoals gedefinieerd in artikel 13. Mag tevens afgekort worden door middel van ‘RvA’.
De tijdspanne waarover de jaarrekening loopt, zoals gedefinieerd in artikel 5.1.
Tekstueel vastgelegd middels een authentieke, houdbare en overdraagbare informatiedrager, waaronder te verstaan op papier, per e-mail, etc.
Stemming waarbij meer stemmen voor, dan stemmen tegen, blanco of ongeldige stemmen vereist zijn.
Stemming waarbij meer stemmen voor dan tegen vereist zijn, exclusief blanco of ongeldige stemmen.
Alle reglementen anders dan de statuten, zoals gedefinieerd in artikel 16.
Het huishoudelijk reglement geeft nadere regels die voortvloeien vanuit de statuten, zoals gedefinieerd in artikel 16.
Schriftelijk overzicht van persoonsgegevens van alle leden van de vereniging, ViaKunst zoals genoemd in artikel 7.7.
Artikel 2: Naam, zetel en duur
Naam
2.1 De vereniging is genaamd: ‘ViaKunst’.
Zetel
2.2 De vereniging is gevestigd te Utrecht. Zij zal haar activiteiten primair ontplooien in en omstreeks regio Utrecht.
Duur
2.3 De vereniging is opgericht op één januari tweeduizend negen voor onbepaalde tijd.
Artikel 3: Doel en middelen
Doel
3.1 ViaKunst heeft als doel de sociale en culturele ontwikkeling van haar leden te bevorderen, door het organiseren en mede-organiseren van vrijblijvende activiteiten ten behoeve van haar leden.
Middelen
3.2 ViaKunst streeft dit doel na met behulp van alle wettige middelen die aan dit doel bevorderlijk zijn.
Artikel 4: Afzonderlijk handelen van één der leden
4.1 De vereniging wordt vertegenwoordigd door het bestuur. Voorts kan de vereniging worden vertegenwoordigd door twee (2) gezamenlijk handelende bestuursleden.
4.2 Het bestuur kan besluiten tot het verlenen van een volmacht aan een lid, om de vereniging binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.
Artikel 5: Financiën
5.1 Het boekjaar loopt van één augustus tot eenendertig juli het kalenderjaar daarop.
5.2 De inkomsten van vereniging kunnen bestaan uit:
- De contributie van leden.
- Bijdragen ten behoeve van activiteiten.
- Donaties en subsidies.
- Sponsorovereenkomsten.
- Alle andere baten.
5.3 De financiën worden behandeld in de jaarrekening, waarin verslag wordt gedaan over de financiële staat van een boekjaar. Eisen aan de jaarrekening kunnen gedefinieerd worden in aanvullende reglementen.
Artikel 6: Lidmaatschap
6.1 Slechts natuurlijke personen kunnen lid worden van de vereniging.
6.2 Om lid te worden van de vereniging dient een persoon:
- Nog niet de leeftijd van dertig (30) jaar te hebben bereikt;
- Goedkeuring te krijgen van het bestuur per bestuursbesluit;
- Eventuele verplichte contributies te hebben voldaan en
- Zelf in te stemmen met het lidmaatschap.
Het bestuur is bevoegd om uitzondering te maken op sub a en sub c.
6.3 Indien het bestuur geen goedkeuring verleent aan een inschrijving, kan de algemene ledenvergadering alsnog tot toelating besluiten.
Artikel 7: Rechten en plichten van leden
Rechten van leden
7.1 Leden hebben het recht op toegang en deelname aan de algemene ledenvergadering en de activiteiten georganiseerd door het bestuur en haar commissies, evenals activiteiten van organen waar het desbetreffende lid deel van uitmaakt, behoudens maximale capaciteit van een activiteit.
7.2 Leden hebben het recht om tijdens de algemene ledenvergadering het woord te voeren en voorstellen in te dienen en in stemming te brengen.
7.3 Ieder lid heeft op de algemene ledenvergadering één (1) persoonlijke stem, welke bij afwezigheid overdraagbaar is aan een lid door middel van een machtiging. Deze machtiging dient schriftelijk vermeld te worden aan de secretaris van het bestuur zoals genoemd in artikel 10.3 sub b. Een lid kan maximaal één (1) machtiging naast hun eigen stem dragen.
7.4 Leden hebben het recht om informatie en stukken schriftelijk op te vragen bij het bestuur, wat niet conflicteert met wetgeving rondom de algemene verordening gegevensbescherming.
Plichten van leden
7.5 Leden hebben zich te houden aan hetgeen bepaald is in deze statuten en de aanvullende reglementen.
7.6 Leden zijn verplicht tot het betalen van de jaarlijkse contributie aan de vereniging. De contributie loopt per boekjaar en wordt jaarlijks door het bestuur in overleg met de penningmeester zoals bedoeld in artikel 10.3 sub c. in de begroting vastgesteld.
7.7 Het bestuur houdt een ledenadministratie bij, waarin namen en andere persoonsgegevens van de leden zijn opgenomen. Leden zijn verplicht om (adres)wijzigingen onverwijld schriftelijk mede te delen aan de secretaris, zoals bedoeld in artikel 10.3 sub b.
7.8 Voor zover voortvloeiende rechten en verplichtingen van leden niet worden geregeld in deze statuten of in de wet, kunnen zij worden geregeld in de aanvullende reglementen, zoals gedefinieerd in artikel 16.
7.9 Voor zover uitzonderingen op de toepasselijkheid van deze rechten en plichten niet worden geregeld in deze statuten of in de wet, kunnen zij worden geregeld in de aanvullende reglementen, zoals gedefinieerd in artikel 16.
Artikel 8: Beëindigen lidmaatschap
8.1 Het lidmaatschap bij de vereniging is doorlopend. Het lidmaatschap eindigt door:
- Het overlijden van een lid.
- Het schriftelijk opzeggen van het lidmaatschap door het lid.
- Het schriftelijk opzeggen van het lidmaatschap door de vereniging.
- Het ontzetting van lidmaatschap.
8.3 Beëindiging van lidmaatschap ontslaat leden niet van de contributieplicht voor het lopende boekjaar, behoudens uitzonderingen gespecificeerd in aanvullende reglementen.
Opzegging
8.4 Opzegging door de vereniging kan plaatsvinden wanneer:
- Het lid een leeftijd van vijfendertig (35) jaar heeft bereikt.
- Redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
8.5 Opzegging door het lid kan plaatsvinden gedurende het hele jaar plaatsvinden zonder opgaaf van reden.
8.6 Na opzegging zal het lid gedurende het resterende boekjaar lid blijven van de vereniging.
8.7 Opzegging ontslaat leden niet van de contributieplicht voor het lopende boekjaar, behoudens uitzonderingen gespecificeerd in aanvullende reglementen.
Ontzetting van lidmaatschap
8.8 Ontzetting kan alleen worden uitgesproken door de algemene ledenvergadering, wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten der vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
8.9 Bij ontzetting van lidmaatschap wordt het lid ten spoedigste schriftelijk van het besluit, met opgave van redenen, in kennis gesteld. Het lidmaatschap eindigt op het tijdstip van besluit door de algemene ledenvergadering.
Schorsing
8.10 Het bestuur is bevoegd om leden per direct te schorsen voor een periode van ten hoogste drie (3) maanden op grond van:
- Het niet tijdig voldoen aan de contributieplicht, nadat het lid tenminste één maand voor schorsing kennis is gegeven door het bestuur.
- Het op een andere manier handelen in strijd met de statuten of de aanvullende reglementen.
- Het op een of andere manier toebrengen van aantoonbare schade aan de vereniging. Het is aan het bestuur om te oordelen over de gronden van deze aantoonbare schade.
8.11 Een besluit tot schorsing dient te worden medegedeeld aan de Algemene Ledenvergadering op de eerstvolgende zitting. De Algemene Ledenvergadering kan besluiten de schorsing ongedaan te maken, hetzij een tijdstermijn aan de schorsing te verbinden.
8.12 Schorsing ontslaat leden niet van de contributieplicht voor het lopende boekjaar.
8.13 Geschorste leden kunnen geen aanspraak maken op hun rechten als leden zoals bedoeld in artikel 7.1 tot en met 7.4, 7.8 en 7.9.
Artikel 9: Algemene ledenvergadering
9.1 De algemene ledenvergadering is het orgaan van de vereniging dat alle leden vertegenwoordigt. Haar komt alle bevoegdheden toe die niet bij wet, deze statuten of aanvullende reglementen aan andere organen zijn overgedragen.
9.2 Alle niet-geschorste leden van de vereniging en RVA leden hebben toegang tot de algemene ledenvergadering. De vergadering kan besluiten ook geschorste leden of andere personen tot (een deel van) de vergadering toe te laten.
9.3 Een geschorst lid heeft toegang tot de algemene ledenvergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld en is bevoegd daarover het woord te voeren.
Besluitvorming
9.4 De algemene ledenvergadering kan geen besluiten nemen wanneer er minder dan vijf (5) stemgerechtigde leden deelnemen.
9.5 Staande vergadering kiest de algemene ledenvergadering uit zijn midden een Stemcommissie bestaande uit twee (2) leden niet zijnde bestuursleden. Deze commissie doet uitspraak over stemmingen.
9.6 Tenzij anders aangegeven in deze statuten of in de wet, beslist de algemene ledenvergadering over alle zaken bij gekwalificeerde meerderheid van stemmen. Blanco en ongeldige stemmen tellen altijd mee voor het bepalen van een in deze statuten voorgeschreven quorum.
9.7 Stemmingen over personen vinden schriftelijk plaats. Schriftelijke stemmingen kunnen tevens plaatsvinden na besluit van de algemene ledenvergadering, indien dit aangevraagd wordt door ten minste vijf (5) leden.
9.8 Stemmingen over personen vinden plaats bij algemene meerderheid van stemmen. Bij verkiezingen van personen kan, staande de ALV, een lid zichzelf tegen kandideren tegen een van de voorgedragen personen.
9.9 De algemene ledenvergadering kan enkel besluiten over geagendeerde zaken. De algemene ledenvergadering is bevoegd om ter plekke amendementen op geagendeerde stukken aan te brengen, behoudens amendementen op wijzigingsvoorstellen van statuten of aanvullende reglementen.
9.10 De algemene ledenvergadering wordt voorgezeten door een technisch voorzitter. De algemene ledenvergadering beslist over de technische voorzitter van de desbetreffende vergadering. Het bestuur draagt ten minste één (1) technisch voorzitter voor.
Aankondiging
9.11 Uiterlijk veertien (14) dagen voorafgaand aan de algemene ledenvergadering zal het bestuur alle leden een voorlopige agenda schriftelijk toesturen met daarin ten minste de datum, tijd en locatie van de algemene ledenvergadering en de te behandelen agendapunten.
9.12 Leden hebben tot acht (8) dagen voorafgaand aan de algemene ledenvergadering de tijd om agendapunten toe te voegen aan de voorlopige agenda door deze schriftelijk aan te dragen bij de secretaris als bedoeld in artikel 10.3 sub b.
9.13 Uiterlijk zeven (7) dagen voorafgaand aan de algemene ledenvergadering zal het bestuur alle leden een definitieve agenda schriftelijk toesturen met daarop de punten zoals omschreven in artikel 9.12 toegevoegd.
9.14 Gepaard met de definitieve agenda worden ook alle stukken toegestuurd die moeten worden vastgesteld door de algemene ledenvergadering. Ook voordrachten van personen worden toegevoegd aan de agenda.
Algemene ledenvergadering
9.15 Het bestuur roept ten minste jaarlijks alle leden bijeen voor een verkiezings algemene ledenvergadering, te houden tussen één mei en één juli.
9.16 Op de verkiezings algemene ledenvergadering zullen in ieder geval de volgende stukken worden vastgesteld:
- De definitieve agenda.
- De nog vast te stellen notulen van algemene ledenvergaderingen die tenminste acht (8) weken geleden hebben plaatsgevonden.
- Het verslag van de Kascontrolecommissie met daarin haar bevindingen van het boekjaar.
- Een beleidsplan voor het volgende boekjaar, inclusief begroting.
9.17 Op de verkiezings algemene ledenvergadering zullen ten minste de volgende voordrachten worden gedaan door het bestuur:
- De voordracht van het kandidaat-bestuur.
- De voordracht van leden voor de Kascontrolecommissie.
9.18 Het bestuur roept ten minste jaarlijks alle leden bijeen voor een financiële algemene ledenvergadering, te houden tussen één oktober en één november.
9.19 Op de financiële algemene ledenvergadering zullen in ieder geval de volgende stukken worden vastgesteld:
- De definitieve agenda.
- De nog vast te stellen notulen van algemene ledenvergaderingen die tenminste acht (8) weken geleden hebben plaatsgevonden.
- De definitieve en door de Kascontrolecommissie gecontroleerde jaarrekening van het voorgaande boekjaar.
9.20 Naast de goedkeuring van de jaarrekening door de algemene ledenvergadering, dient de algemene ledenvergadering een afzonderlijk besluit te nemen tot het geven van decharge aan het bestuur, voor het in het verstreken jaar gevoerde beleid. Decharge mag pas verleend worden na goedkeuring van de jaarrekening.
Tussentijdse algemene ledenvergadering
9.21 Het bestuur roept ten minste jaarlijks alle leden bijeen voor een tussentijdse algemene ledenvergadering, te houden tussen één februari en één april.
9.22 Op de tussentijdse algemene ledenvergadering zullen in ieder geval de volgende stukken worden vastgesteld:
- De definitieve agenda.
- De nog vast te stellen notulen van algemene ledenvergaderingen die tenminste acht (8) weken geleden hebben plaatsgevonden.
- De door de Kascontrolecommissie gecontroleerde tussentijdse jaarrekening van het lopende boekjaar.
Buitengewone algemene ledenvergadering
9.23 Naast de bovengenoemde algemene ledenvergadering, kunnen de volgende (groepen) personen een buitengewone ledenvergadering aanvragen:
- Het bestuur.
- Een bestuurslid.
- Tien (10) leden.
- Een aantal leden dat boven tien (10) procent van het totale ledenaantal in de ledenadministratie komt.
9.24 Op de buitengewone algemene ledenvergadering zullen in ieder geval de volgende stukken worden vastgesteld:
- De definitieve agenda.
- De nog vast te stellen notulen van algemene ledenvergaderingen die tenminste acht (8) weken geleden hebben plaatsgevonden.
9.25 De aanvraag voor een buitengewone algemene ledenvergadering dient gepaard te gaan met een of meerdere schriftelijke aan de secretaris zoals bedoeld in artikel 10.3 sub b. gestuurde agendapunten die de aanvrager wil bespreken op de ledenvergadering.
9.26 Na het aanvragen van een buitengewone algemene ledenvergadering, dient het bestuur uiterlijk binnen zeven (7) dagen de voorlopige agenda te versturen en heeft het bestuur uiterlijk eenentwintig (21) dagen om de ledenvergadering plaats te laten vinden.
9.27 Indien aan het verzoek binnen veertien (14) dagen geen gevolg wordt gegeven door het bestuur, kunnen de aanvragers zelf tot die bijeenroeping overgaan, waarbij op eenzelfde wijze als bij een buitengewone vergadering gehandeld dient te worden. De verzoekers dienen zorg te dragen dat ten minste de helft van alle leden en het huidige bestuur op de hoogte is gesteld. Er dient genoteerd te worden op welke manier en op welk tijdstip leden op de hoogte gesteld zijn van oproeping.
Artikel 10: Bestuur
Samenstelling
10.1 ViaKunst wordt bestuurd door het bestuur.
10.2 Het bestuur bestaat uit ten minste drie (3) leden. Elk bestuurslid bekleedt één of meer functies.
10.3 Onderstaande functies dienen bekleed te worden. Een bestuurslid mag ten hoogste één (1) van onderstaande functies tegelijk bekleden:
- Voorzitter
- Secretaris
- Penningmeester
10.4 Indien het bestuur het nodig acht, kunnen er extra bestuursleden worden benoemd.
10.5 Het bestuur is verplicht te handelen conform de bepalingen in deze statuten en aanvullende reglementen.
Benoeming
10.6 Bestuursleden worden benoemd door de Algemene ledenvergadering.
10.7 De bestuursleden worden in functie benoemd, waarbij ten minste de functies genoemd in artikel 10.3 worden vervuld.
10.8 Een bestuurslid wordt benoemd voor de periode van ten hoogste achttien (18) maanden.
Besluitvorming
10.9 Het bestuur beslist met een gekwalificeerde meerderheid van stemmen. Besluiten genomen op een bestuursvergadering zijn alleen geldig, indien de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Indien de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
10.10 De voorzitter als bedoeld in artikel 10.3 sub a is de voorzitter van de bestuursvergaderingen. Het bestuur kan middels een stemming een persoon aanwijzen als vervangend voorzitter van de vergadering. Het bestuur vergadert zo vaak als dat zij dat zelf nodig acht, maar minstens één (1) keer per maand. De voorzitter is verplicht een bestuursvergadering bijeen te roepen op verzoek van tenminste twee (2) bestuursleden.
Ontslag
10.11 Een bestuurslid treedt uit het bestuur wanneer een van de volgende gevallen zich voordoet:
- Het bestuurslid dient zelf hun ontslag in.
- Wanneer het bestuur met minimaal twee derde van de stemmen het vertrouwen in het bestuurslid opzegt wegens gronden die het bestuur zelf redelijk acht.
- Wanneer de algemene ledenvergadering met gekwalificeerde meerderheid het vertrouwen het bestuurslid opzegt.
- Het lidmaatschap van een bestuurslid beëindigd wordt wegens een van de in artikel 8.1 genoemde redenen.
Interim bestuursleden
10.12 Indien het bestuur zichzelf onderbemand vindt, kan het bestuur één of meerdere leden aanstellen als interim bestuurder. Een interim bestuurder kan bij de eerstvolgende algemene ledenvergadering voorgedragen worden als bestuurslid.
10.13 Interim bestuursleden komen dezelfde rechten en plichten toe als een bestuurslid, met als verschil dat ze worden benoemd tot aan de eerstvolgende algemene ledenvergadering door het bestuur.
10.14 Het bestuur dient binnen twee (2) maanden na het aanstellen van een interim bestuurslid een buitengewone algemene ledenvergadering te organiseren.
Artikel 11: Kascontrolecommissie
Benoeming
11.1 De vereniging benoemt iedere verkiezings algemene ledenvergadering een Kascontrolecommissie van ten minste twee leden voor de periode tot aan de volgende verkiezings algemene ledenvergadering..
11.2 Enkel leden van de vereniging zijn benoembaar in de Kascontrolecommissie. Wanneer een zittend of ontslagen bestuurslid nog geen decharge is verleend, is het niet mogelijk om plaats te nemen in de Kascontrolecommissie.
11.3 Het bestuur draagt ten minste drie (3) leden voor voor de Kascontrolecommissie. Staande de ALV kan een lid zichzelf tegen kandideren tegen een van de voorgedragen leden.
11.4 Het bestuur houdt een register bij van leden die tenminste drie (3) maanden in de kascontrolecommissie zitting hebben gehad. Indien de algemene ledenvergadering een of meer personen benoemt als lid van de kascontrolecommissie, zal het bestuur een verzoek tot opleiding uitsturen naar personen in dit register. Indien geen van de personen uit dit register binnen redelijke termijn gehoor geven aan dit verzoek dient het bestuur externe middelen in te schakelen om de kascontrolecommissie op te leiden.
Kascontrole
11.5 De Kascontrolecommissie onderzoekt de balans en de staat van baten en lasten, en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit.
11.6 Het bestuur is verplicht de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen.
11.7 De algemene ledenvergadering kan de Kascontrolecommissie opdracht geven tot het uitvoeren van een extra kascontrole.
11.8 De kascommissie voert een aanvullende kascontrole uit op verzoek van één of meer leden die zich binnen ten hoogste zes (6) weken willen kandideren als bestuurslid. Indien de kascommissie een redelijk vermoeden heeft dat het verzoek frauduleus is, kan zij ertoe besluiten deze aanvullende kascontrole niet uit te voeren. Wanneer de kascommissie ertoe besluit om een verzoek tot aanvullende kascontrole niet te honoreren, dient zij hiervan melding te maken bij de eerstvolgende algemene ledenvergadering.
Artikel 12: Overige commissies en groepen
12.1 Het bestuur en de ALV is bevoegd tot het instellen van commissies ter ondersteuning aan het bestuur.
12.2 De commissie zal worden voorgezeten door een commissievoorzitter. Het gehele bestuur is eindverantwoordelijk voor de werkzaamheden van de commissie.
12.3 Het bestuur kan erkenning geven aan disputen.
Artikel 13: RvA
13.1 De vereniging kent een raad van commissarissen, hierna aan te duiden als raad van advies, welke het bestuur adviseert over het beleid, de algemene gang van zaken in de vereniging, en haar eventuele meerderheidsdeelnemingen, ten behoeve van de continuïteit van de vereniging en de verwezenlijking van het doel van de vereniging.
13.2 Tenzij anders aangegeven in deze statuten, beslist de raad van advies over alle zaken bij gekwalificeerde meerderheid van stemmen.
13.3 De raad van advies is bevoegd om advies uit te brengen op verzoek van het bestuur en/of de algemene ledenvergadering. Tevens is de raad van advies bevoegd ongevraagd advies uit te brengen aan het bestuur en/of de algemene ledenvergadering omtrent:
- het beleidsplan, de begroting en alle vormen van strategisch beleid;
- de uitvoering van vastgesteld beleid door het bestuur;
- de risico’s en kansen voor de vereniging op lange termijn;
- de naleving van de wettelijke, statutaire of morele verplichtingen van de vereniging;
- een zorgvuldige afweging van de belangen van allen die bij de vereniging zijn betrokken.
13.4 De raad van advies is tenminste belast met de voorafgaande goedkeuring van de navolgende besluiten van het bestuur:
- het vaststellen van reglementen die krachtens het huishoudelijk reglement vastgesteld worden door het bestuur;
- het aangaan, wijzigen of verbreken van duurzame samenwerking van de vereniging met andere rechtspersonen, dan wel het oprichten van of deelnemen in andere rechtspersonen;
- het sluiten van arbeidsovereenkomsten, wanneer er niet al eerder goedkeuring is verleend voor een arbeidsovereenkomst van eenzelfde aard;
- wijzigingen, die in belangrijke mate ingrijpen in de structuur, de interne organisatie en/of de werkwijze van de vereniging.
Overige besluiten van het bestuur waaraan de raad van advies zijn voorafgaande goedkeuring moet verlenen kunnen gedefinieerd worden in aanvullende reglementen.
13.5 De raad van advies is bevoegd om, indien dit naar zijn oordeel in het kader van de uitoefening van zijn taak nodig is, met schriftelijke opgaaf van reden een vergadering te beleggen met het bestuur, waarbij bestuursleden verplicht zijn deze bij te wonen, indien zij daartoe hoofdelijk worden uitgenodigd.
13.6 De raad van advies is bevoegd om besluiten van het bestuur aan haar goedkeuring te onderwerpen indien naar zijn oordeel de continuïteit van de vereniging in gevaar komt of dreigt te komen, mits de aard van de besluiten en de tijdsspanne van goedkeuring duidelijk omschreven wordt. De raad van advies dient dit tevens toe te lichten op de eerstvolgende algemene ledenvergadering. De algemene ledenvergadering is bevoegd om deze goedkeuringsverplichting te herroepen.
13.7 De mededeling van een ongevraagd advies of goedkeuringsbesluit geschiedt op schriftelijke wijze. De mededeling van een gevraagd advies geschiedt op schriftelijke wijze, tenzij anders bepaald in het verzoek tot advies.
13.8 De raad van advies vergadert zo dikwijls als nodig is voor de juiste uitoefening van zijn taak, doch jaarlijks ten minste drie (3) maal.
13.9 Voorafgaand aan de financiële algemene ledenvergadering vergadert de raad van advies met alle bestuursleden. Elk oud-bestuurslid aan wie nog geen decharge verleend is dient tevens aanwezig te zijn bij deze vergadering, tenzij diens aanwezigheid redelijkerwijs niet gevergd kan worden. In deze vergadering worden de jaarrekening, de gang van zaken in de vereniging en het gevoerde beleid van het verstreken boekjaar, alsmede het beleidsplan en de begroting voor het lopende boekjaar besproken.
13.10 Het bestuur stelt ten minste een (1) keer per jaar de raad van advies schriftelijk op de hoogte van de hoofdlijnen van het strategisch beleid, van de algemene en financiële risico’s en van de gebruikte beheers- en controlesystemen.
13.11 De raad van advies wordt door het bestuur geïnformeerd over (dreigende) problemen of conflicten binnen de vereniging, (dreigende) problemen of conflicten in relaties met derden, calamiteiten die gemeld zijn of worden bij justitie, gerechtelijke procedures en aangelegenheden die in de publiciteit komen of gekomen zijn.
13.12 De raad van advies wordt door het bestuur geïnformeerd over besluiten door de algemene ledenvergadering en de verslagen van de kascommissie. Wanneer de vereniging wordt bijgestaan door een deskundige, maakt het bestuur hiervan verslag op en deelt dit mede aan de raad van advies.
13.13 De raad van advies kan, indien nodig voor het uitoefenen van zijn taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden op eigen wijze informatie inwinnen en heeft daartoe toegang tot de boeken, bescheiden, voorzieningen en andere gegevensdragers van de vereniging, teneinde langs deze weg tot een zelfstandig oordeel te kunnen komen.
13.14 De raad van advies bestaat uit tenminste drie (3) natuurlijke personen. Tenminste een (1) van de leden van de raad van advies dient tevens lid van de vereniging te zijn. Slechts leden van de vereniging die ten minste een (1) jaar lid zijn van de vereniging kunnen tevens lid zijn van de raad van advies.
13.15 De benoeming, schorsing en het ontslag van leden van de raad van advies geschiedt door de algemene ledenvergadering.
13.16 Geen lid van de raad van advies kunnen zijn:
- leden van het bestuur;
- leden van de kascontrolecommissie;
- personen, die een onevenredig persoonlijk belang kunnen hebben bij de vereniging uit hoofde van een zakelijke, liefdes- en/of familierelatie (tot de tweede graad);
- personen, die het vrije beheer over hun vermogen hebben verloren;
- personen, die minder dan een (1) jaar geleden nog bestuurslid van de vereniging waren.
13.17 Een lid van de raad van advies defungeert:
- door overlijden;
- door vrijwillig aftreden;
- door ontslag;
- door het aanvaarden van een benoeming tot lid van het bestuur of kascommissie.
- door zich in of uit te schrijven als lid van de vereniging.
13.18 Het bestuur is belast met het samenstellen van de kandidatenlijst voor de raad van advies.
13.19 In geval van ontstentenis of belet van één of meer leden van de raad van advies, vormen de overige leden, dan wel het enig overgebleven lid een geldige raad van advies. De raad van advies maakt hiervan melding bij het bestuur. Het bestuur dient binnen twee (2) maanden bij een algemene ledenvergadering een voordracht te doen voor leden van de raad van advies.
13.20 In geval van ontstentenis of belet van alle leden van de raad van advies is de persoon of zijn de personen, die het bestuur daartoe aanwijst, tijdelijk belast met de taken en bevoegdheden van de raad van advies. Het bestuur dient binnen twee (2) maanden een buitengewone algemene ledenvergadering te organiseren, waarop de voordracht plaatsvindt voor leden van de raad van advies.
13.21 De raad van advies is niet bevoegd om bestuursleden te schorsen.
Artikel 14: Aanpassing statuten
14.1 Deze statuten kunnen enkel worden aangepast met steun van een versterkte meerderheid bestaande uit twee derde van de algemene ledenvergadering.
14.2 Een voorstel tot aanpassen van de statuten kan worden gedaan door:
- Het bestuur.
- Tien leden.
- Een aantal leden dat boven tien (10) procent van het totale ledenaantal in de ledenadministratie komt.
14.3 Het voornemen om de statuten aan te passen dient minimaal veertien (14) dagen van tevoren worden verstuurd, gepaard met het concrete wijzigingsvoorstel.
Artikel 15: Ontbinding vereniging
15.1 Een besluit tot ontbinding van de vereniging kan enkel geschieden op een daartoe uitgeroepen Algemene Ledenvergadering.
15.2 Om het besluit tot ontbinding te bekrachtigen dient aan de volgende eisen te worden voldaan:
- De aankondiging van het in artikel 15.1 omschreven besluit dient minstens achtentwintig (28) dagen van tevoren schriftelijk worden gecommuniceerd met alle leden, inclusief de tijd, plaats en datum van de algemene ledenvergadering en de reden van het ontbindingsverzoek.
- Het voorstel tot ontbinding dient steun te hebben van tenminste een versterkte meerderheid bestaande uit drie vierde van de algemene ledenvergadering.
- Minstens tien (10) leden of tien (10) procent van het aantal leden in de ledenadministratie dient aanwezig te zijn op de algemene ledenvergadering.
15.3 De vereniging blijft na haar ontbinding in staat van liquidatie voortbestaan. Het bestuur is belast met de vereffening van het vermogen van de vereniging, voor zover bij het ontbindingsbesluit geen andere vereffenaars zijn aangewezen.
15.4 Gedurende staat van liquidatie dient in communicatie namens de vereniging aan de naam van de vereniging de woorden “in liquidatie” te worden toegevoegd.
15.5 De bestemming van een batig saldo na vereffening dient te worden vastgesteld bij het ontbindingsbesluit. De bestemming dient in overeenstemming te zijn met het doel van de vereniging.
15.6 De vereniging houdt op te bestaan op het tijdstip dat in staat van liquidatie geen aan de vereffenaars bekende baten meer aanwezig zijn. De vereffenaars doen daarvan opgave aan het Handelsregister.
15.7 De schriftelijke stukken van de vereniging blijven onder bewaring van een bij besluit tot ontbinding aangewezen persoon, gedurende zeven (7) jaar nadat de vereniging heeft opgehouden te bestaan. Binnen acht (8) dagen na het ingaan van hun bewaarplicht moet de aangewezen bewaarder hun naam en adres opgeven aan het Handelsregister.
Artikel 16: Aanvullende reglementen
16.1 De algemene vergadering kan een Huishoudelijk Reglement vaststellen. Het Huishoudelijk Reglement is een aanvullend reglement op de statuten.
16.2 Het Huishoudelijk Reglement kan extra aanvullende reglementen definiëren. Aanvullende reglementen dienen beschouwd te worden als aanvullend op en voortvloeiend uit de statuten.
16.3 Aanvullende reglementen mogen niet in strijd zijn met het objectieve recht, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.